Mateřská škola jako pomocník v přípravě dětí na vstup do základní školy

Příprava dítěte na vstup do základní školy neprobíhá v mateřských školách odděleně, nýbrž se prolíná celým dnem a je nenásilným způsobem zařazována a obsažena ve většině činností, které dítě během dne vykonává a se kterými se setkává. Obsah výchovy a vzdělávání v mateřských školách je uveden v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Ten stanovuje rámcové cíle a klíčové kompetence výchovy a vzdělávání v MŠ, které se v mnohém shodují s požadavky školní připravenosti dítěte na vstup do základní školy.  
 prostor školky
Podívejme se na konkrétní činnosti, které spadají do režimu dne v mateřské škole a přispívají k rozvoji dítěte a připravují ho tak na vstup do ZŠ:
 
1.       První skupinu těchto činností tvořívolné hry. Jedná se o spontánní aktivity, ke kterým dítě nikdo nenutí, dítě si je vybírá samo, v průběhu dne v MŠ by jich mělo být co nejvíce. Prostřednictvím těchto her děti navazují sociální kontakty se skupinou vrstevníků, učí se samy si vytvářet pravidla pro hru a domlouvat se na nich, učí se novým vědomostem, dovednostem a návykům a získávají zkušenosti.
 péče o děti
2.       Činnosti, které jsou vedeny a cílevědomě učitelkou připraveny, představuje skupina řízených činností. Tyto činnosti probíhají nejčastěji kolektivně, skupinově, ale také individuálně kdykoliv během dne. Řadíme zde aktivity hudebně, výtvarně, pracovně, pohybově, rozumově či smyslově zaměřené.Řízené činnosti bývají v mateřských školách zařazovány také během odpočinku po obědě (tato doba řízených činností je pro děti velmi oblíbená), kdy se předškolní děti ve věku 5-6 let věnují činnostem, které rozvíjí jejich přípravu do základní školy např. rozvoj grafomotoriky, rozumových schopností, individuální práce…
 
3.       I na činnosti, jako je stravování, odpočinek a hygiena, je v mateřské škole kladen důraz, neboť jsou příležitostí k osvojení a upevnění dovedností a návyků v oblasti sebeobslužných činností, zároveň také rozvíjí samostatnost dítěte, jeho ohleduplnost, ochotu pomoci druhým.
 
4.       V průběhu dne v mateřské škole probíhají také pohybové činnosti, které vedou dítě ke správnému držení těla, zlepšují jeho fyzickou zdatnost, obratnost, vytrvalost; pobyt venku, který je pro dítě přínosem především v podobě pobytu na čerstvém vzduchu a tzv. nepravidelné činnosti např. výlety, divadla, kina, výstavy…

Mateřská škola jako pomocník v přípravě dětí na vstup do základní školy
2.7 (53.33%)6